Nem csak az angolosoknak ajánljuk ezt a remek kis videót a Honda 1969-es világmegváltó modelljéről!

Még ha a szöveget nem is érted netán, a főszereplő időtlen gyönyörűségéért és jellegzetes, 4-a-2-a-4-be kipufogórendszerének semmivel sem összetéveszthető hangjáért már érdemes végigülni a most következő öt percet A Világ Első Superbike-járól a Brightside Media előadásában:

Amikor 1969-ben piacra dobták, alapjaiban rengette meg a motoros világot a Honda CB750. Előtte, igazából, csak három út állt a motoros előtt, ha egy erőforrás hajtotta kerék párt szeretett volna feneke alá kapni: kompakt, kisköbcentis japán dongók, nagy, hájas amcsi rosszfiúk, vagy temperamentumosságukban megbízhatatlan sorkettes brit vasak közül válogathattunk akkoriban.

De aztán jött a CB750, és utána már semmisem volt olyan, mint előtte – szó szerint igazi csoda számba ment. Hatvannyolc lóerős keresztbe-soros négyhengerese és elülső féktárcsája által minden addig létező motorkerékpárnál többet adott, és, ami még fontosabb, megbízhatóbban, mint valaha. Ez volt a világ első, mai szemmel nézve is már modernnek mondható gépe.

Kétszáz fölött tudott menni, és nem csak kétszer: elfelé, majd jó esetben még haza is, hanem bármikor, bárhol, újra és újra, amíg a kezeid meg nyakad csak bírta. Nem véletlen, hogy azóta is – erős túlzással – a CB750 mintájára épült meg az összes sikeres motorkerékpár.

Ráadásul a Honda, amellett, hogy tudásban is túlszárnyalta az akkoriban legjobbnak tartott brit két és háromhengereseket, de jóval olcsóbban is adták azoknál. ‘Többet, kevesebbért.” – hát lehetett ebből más, mint abszolút világsiker? És, nem utolsó sorban, a CB vitte sikerre a blokk baloldaláról működtethető váltót is. Előtte a legjobb brit gépek mind jobboldali váltósok voltak.

Emiatt a motor miatt számoljuk 1969-től a kétkerekűek modern korát. Sőt, a superbike elnevezést is egy korai CB750 tesztben használták először – tehát, kvázi, a mi szerkesztőségünk is a CB-nek köszönheti létét…