Negyvenhárom éve pihen értintetlenül, gyári dobozában ez az 1977-es Norton Commando Interstate.

Hihetetlen módon eddig egyik tulajdonosa sem akarta megbontani az eredeti csomagolást és összeszereltetve forgalomba helyezni a gépet, pedig már három gazdája is volt az elmúlt bő négy évtizedben – így akarták megőrizni az utókornak a brit motorgyártás egyik utolsó igazi gyöngyszemét.

A Norton Commando volt az egyike az igazán jó brit vasak utolsó generációjának, mielőtt jöttek volna a gonosz japánok, hogy olcsóbb és jobb gépeikkel szépen lassan mindenestül a porba tiporják az európai motorgyártást.

Konstrukcióját tekintve a Commando még az igazi “régi iskola” szerint épült motorkerékpár volt: a váltó és az erőforrás külön öntvényben pihen benne és csak a primerhajtás nagy baloldali deklije miatt tűnik egybefüggő egységnek a blokk.

A Norton Commandót 1968-ban mutatták be a nagysikerű Norton Atlas utódjaként. Az Atlasban is egy nagyköbös, soros kéthengeres erőforrás szolgáltatta a tolóerőt, mint minden komoly gépben akkoriban, viszont ezt még fixen a vázba csavarozták, ami a 360-fokos főtengelyékelés miatt (amikor mindkét dugattyú egyszerre mozog a hengerekben) rettenetesen rázta az egész motort. Kissé cinikus névválasztással ezt hítva a Norton ‘Featherbed’ vázkialakításnak.

Norton Motorcycle Crate 740x555 1

Az Atlast leváltó Commandóban mutatkozott be az az “Isolastic” névre keresztelt vázkialakítás, amelynél az erőforrás vibrációi új gumibakos blokkfelfogatásoknak köszönhetően már sokkal kevésbé jutottak át a motor többi részébe és így a motoros számára is kevésbé voltak zavaróak.

A Commandók 750 és 850 köbcentis hengerűrtartalommal készültek, az Insterstate változatokba már csak a 850-es erőforrások kerültek 58 lóerővel és több mint 70 Nm-es maximális forgatónyomatékkal, amely nagyjából 120 mérföldes (~200 km/h) végsebesség eléréséhez volt elegendő.

A Commando jobban felszerelt Interstate változata – nevéhez hűen – a nagy utazóknak készült: az alap Commando 11,3 literes tankja helyett egy hatalmas, 25 literes üzemanyagtankot tettek rá, nem kis mértékben növelve meg ezzel a gép hatótávját.

Norton Motorcycle Ad Go Far Faster 740x963 1

A képeken szereplő Norton több szempontból is különleges. Manapság már eleve szinte lehetetlen gyári állapotú példányt találni az ilyen korabeli és ennyire közkedvelt motorokból, az pedig, hogy gyári csomagolásában, szó szerint érintetlen állapotban bukkanjon fel egy eladó példány, szinte elképzelhetetlen.

2020 november közepén tartja az H&H Classics azt az árverést, amelyen a fenti bedobozolt Norton is kalapács alá fog kerülni. A várható vételárat 20-25.000 angol font körülre becsülik előzetesen, noha az is könnyen elképzelhető, hogy a végső összeg ennél sokkalta több lesz, hiszen az talán túlzás nélkül állítható, hogy a világ legjobb állapotban fennmaradt Norton Commando Interstate-jéről van szó…