Igazi olasz, megjelenése mindig kifogástalan, modora hibátlan. Számos alkalommal találkoztunk már korábban, volt hogy Biarritzben, aztán spanyol flat track versenyen, egyszer az olasz hegyekben, párszor meg a Deus milánói központjában. Interjút viszont még soha nem készítettem vele, így ennek is eljött az ideje. Filippo Bassoli most elmeséli önöknek, miként lett az ausztrál szörfös-motoros kultcég résztulajdonosa és globális marketingmenedzsre, melynek köszönhetően munkaügyben talán többet repül, mint James Bond személyesen.

SuperBike_Magazin_FilippoBassoli

Kérlek, mutasd be magad néhány szóban!
Először is azt gondolom, hogy egy szerencsés, negyvenötös fickó vagyok, akinek van két fantasztikus gyereke, egy csodálatos családja és a világ legjobb munkája, mert minden ezzel kapcsolatos teendője a szenvedélye köré épül.

Mesélj valamit a motorok iránti szenvedélyedről!
Vidéken nőttem fel. Úgy négyéves lehettem, amikor néhány barátom kapott a szüleitől gyermekkrosszmotorokat, amelyekkel később aztán összevissza robogtak a határban. Azt hiszem, abban a pillanatban szerettem bele végérvényesen a motorokba. A családban egyébként én voltam az első motoros, nem innen érkezett a vonzalom.

@nikicram @nikicram DeusSwankRally Portraits022

Mi volt az első motorod, és mivel jársz mostanában?
Az első egy pici Italjet volt, amit az unokatestvéremtől örököltem – úristen, hányszor szereltem én azt –, jelenleg meg van egy csomó, ezért is mondtam, hogy szerencsés vagyok. Persze ezek közül van két kedvencem, mindkettő Deus-építés, és leginkább azért imádom őket, mert ismerem minden apró részletüket. Egy BMW R100/7 és egy Kawasaki W650. De a hétköznapokban legtöbbször egy HP2-es BMW-t használok, amit a mai napig az egyik legszebb szériamotornak tartok. Endurózni viszont egy új kétütemű, háromszázas Husaqvarnát használok. Az egy szörnyeteg.

Mesélj valamit a Deus előtti életedről.
A Deus előtt leginkáb a startup cégek világában mozogtam, egy csomót alapítottam magam is, melyeket aztán eladtam kiadóknak vagy befektetési társaságoknak. Ezek közé tartozott a legsikeresebb vállalkozásom, sorban az utolsó, a Blogo. Ez volt az a cég, amely blogos platformként értelmezte az újságírást, később óriási siker lett, és gyakorlatilag teljes mértékben forradalmasította a kiadói tevékenységet Olaszországban.

Filippo Bassoli Deus Ex Machina 3629

Hogy jött az ötlet és a lehetőség, hogy megalapítsátok a Deus európai részlegét?
2011-ben, a Blogo eladásának közepén – amelybe akkoriban a vállalat legnagyobb húzóereje, a Motoblog is beletartozott – volt szerencsém együtt dolgozni Federico Minolival, a Ducati akkori elnök-vezérigazgatójával, valamint Alessandro Rossival, aki jelenleg a Deus pénzügyi igazgatója. Hallottuk, hogy Ausztráliában új projekt született, ez volt a Deus, és hogy megnyitották Balin a második üzletüket. Ezért vettünk három repjegyet, Sydney-be utaztunk, hogy találkozzunk az alapítókkal. A projekt üzleti szempontból még ekkor is embrióméretű volt, de rögtön beleszerettünk, és úgy döntöttünk, megpróbálunk nyitni egy üzletet Olaszországban. Szerencsére a milánói központ rögtön óriási siker lett.

Mit gondoltál az egészről akkor, és mit gondolsz róla most?
Gyakran gondolkodtam már ezen az egészen, és bevallom, pontosan tudtam, hogy könnyen kudarcba fulladhat, tekintve a projekt bonyolultságát. De most, tizenöt nemzetközi üzletnyitással később, már azt gondolom, mindig a megérzéseinkre kell hallgatnunk, főként akkor, ha ezeket a szenvedély irányítja.

Copia di AD Filippo Bassoli

Úgy látom, a Deus rengeteget változott az utóbbi években, talán még üzleti szempontból is. Mintha a fókusz kissé áthelyeződött volna. Mi a véleményed erről?
Nagyot nőttünk cégszinten, ez tény, és mondhatom, szerencsés is. Ez persze igaz a kereskedelmi részlegre is, hiszen számos, komolyan fejlődő üzleti ágazatot kellett létrehoznunk. Ha csak a ruházati csoportot nézzük, elég nagy számokkal kell kalkulálnunk. Saját gyártású termékeinket a Deus-központokon túl világszerte körülbelül 1500 viszonteladó értékesíti különböző boltokban, de stratégiai szempontból pont ugyanennyire fontos a közösségépítési és a vendéglátási szegmens is, ahol a klasszikus étel-ital tengelyből származik a bevétel. Ezenkívül ott vannak a motorok, biciklik és szörfök, valamint az utóbbi években egyre többet kísérletezünk az autósvonallal is. A fókusz tehát továbbra is változatlan, csak az irányok módosultak és bővültek valamelyest, ennek köszönhetően képesek voltunk létrehozni egy kulturális mozgalmat. Azt hiszem, hivatalosan mi voltunk az elsők, aki 2011 környékén felkarolták a café racer mozgalmat, az elmúlt két évben pedig rengeteget dolgoztunk azon, hogy a vintage endurók ismét előtérbe kerüljenek. Ez is olyan alvó szektor volt, amely mára eszméletlenül trendi lett, leginkább talán nekünk köszönhetően. 

1O9A3652

Az eredeti alapító Dare Jennings volt. Ő például mekkora szerepet vállal még a cég napi életében?
A két alapító, Dare Jennigs és Carby Tuckwell jelenleg is komoly szerepet tölt be, Dare az elnök, Carby pedig a kreatív igazgató. Alapvetően egy nagy, nemzetközi család vagyunk, a világon szétszórva számos irodával, és folyamatosan együtt dolgozunk mindannyian. Gyakran találkozunk a világ egyik pontján munka céljából, vagy csak azért, hogy jól érezzük magunkat. A kapcsolat tehét szoros, például minden második hétfőn videóértekezletet tartunk, amit mindig más idősávban próbálunk összehozni, így nem egyvalakit büntetünk az időeltolódással. Volt, hogy európai idő szerint, az éjszaka kellős közepén ültünk le beszélgetni.

 
Jelenleg mi a pontos szereped a vállalaton belül?
Mióta átvettük a cég feletti irányítást, globális marketingmenedzsernek neveztek ki, ami nem csak az európai részlegre vonatkozik. Imádom ezt a pozíciót, hiszen számos ötletet valósíthatok meg ezáltal a világ különböző pontjain. 

IMG 6057

Az első néhány évben Bali, Los Angeles, Ausztrália és Tokió vitte a prímet, de mára, úgy tűnik, Európa átvette az irányító szerepet.
Ezek a helyszínek továbbra és erősnek számítanak, és talán nem vertük nagy dobra, de a felsorolt országokban is számos új üzletet nyitottunk. Ettől függetlenül tény, hogy Európában nagyon izgatott volt a piac, várták a megjelenésünket, sőt újabb és újabb lehetőségek nyílnak meg, de azt gondolom, rengeteg felfedeznivalónk van még világszerte is, és hamarosan újabb bővülésre számíthatunk.

 
Nekem valahogy úgy tűnik, hogy a helyek, üzletek kissé veszítettek a szerepükből, nincsenek már annyira a középpontban, mint pár évvel ezelőtt. Sokkal inkább egy átfogó, nem feltétlenül kézzelfogható üzleti vállalkozássá váltatok.
Az üzletek a fizikai valóságukban – vagy ahogy mi hívjuk őket, templomok – rendkívül fontos szerepet töltenek be, mert gyakorlatilag itt láthatja a közönség mindazt az energiát, amit belefektetünk a Deusba. Itt válik kézzelfoghatóvá minden. Itt érezhetik át azt, amit az interneten keresztül nem tudunk átadni számukra. Legyen az vendéglő, bár, üzlet, mozi, műhely vagy akár egy fodrászat. Szerencsére ezek a helyek elérik céljukat, és gyakran éjjel-nappal telt házzal üzemelnek.
Az elsődleges szempontok közé tartozik tehát a személyek, közösségek bevonása, megérintése, ami nem kizárólag a marketing miatt fontos, a Deus szellemiségéhez egyszerűen ez áll közel. Ezért állítom, hogy a Deus mára inkább kulturális mozgalmat jelent, minstem éttermek és üzletek egyvelegét, ahol az emberek menő cuccokat vehetnek.
Minden a motorokkal kezdődött. Hogy ez a szegmens jelenleg mennyire fontos? Kívülről inkább úgy tűnik, egyre kevesebb szükség van az épített motorokra, a Deus pedig kinőtte magát, és motorok nélkül is az a hely, ahova legalább egyszer mindenkinek el kell látogatnia.
A motorok mindig is a kultúra részét képezték a cég életében, és ez így is marad. Minden templomban képviselünk egy irányt, amely általában eltérő és egyedi. Kezdve az első, Sydney-ben nyitott üzlettel, amely jelenleg a Deus kreatív szívét adja, folytatva az olyan szörfözésre épülő üzletekre, mint amilyen Bali és Velence. De ott van például a Los Angeles-i üzlet, ahol az építőnk Michael „Woolie” Woolaway, aki a világ egyik legkeresettebb szakembere, miután olyan hírességek rendeltek tőle motort, mint Orlando Bloom, Bruce Springsteen, Billy Joel és a showbiznisz többi nagyágyúja. Olaszországban pedig a világ kerékpározás iránt fogékony részét kezdtük tanulmányozni, ezért a város közepén nyitottunk számukra egy kávézót Deuscycleworks Cafe néven a legendás bicikligyártó Bianchi céggel együttműködve. 

IMG 6976

A Land Rover egy új hobbi, vagy ennél azért egy kicsivel több?
Mindig is nagy rajongója voltam az autóknak, főleg a hozzá hasonló szezonális változatoknak, a „Landy” pedig már gyermekkorom óta a szívem csücske, szerencsére birtokoltam is már néhányat korábban. Ezen túl picit családi dolog is, a feleségem évek óta egy Defenderrel jár.
Meg vagyok győződve arról, hogy az öreg Land Rover azon autók egyike, amelyek az öreg Porschékkal – és még néhány más korosabb modellel együtt – közelebb visznek a Deus szellemiségéhez, ha a négykerekű járműveket tekintjük. A következő kampánykatalógusban, amely a 2019-es őszi–téli kollekciót mutatja be, és Új-Zélandon fotóztuk, szintén egy öreg Landy lesz a főszereplő.
Nemrég pedig egy csodálatos projektet hoztunk létre portugál barátainkkal, akik a Cool & Vintage cég alapítói. Ennek keretein belül építettük meg a Deus Yellow Landmarine-t, ez egy sárga kabrió Landy. A történet pikantériája, hogy minden egy rajzzal kezdődött, amit Carby, a kreatív igazgatónk készített.
Gyakorlatilag ezt az autót építette meg a Cool & Vintage, mi pedig felállítottuk a rajzon szereplő motort a platóra, és mozgásba hoztuk az egészet. Így lett belőle nemzetközi turné, amelynek keretein belül először a biarritzi Wheels & Wave fesztiválon és az ottani üzletünkben mutattuk be az installációt, majd átautóztunk vele az ibizai boltba, ezt követően Milánóba. A következő nagy találkozó szeptember 7-én lesz Zürichben, tizennegyedikén pedig már Amszterdamban leszünk. Így szeretnénk megismertetni a közönséggel, ezért mindenkit arra biztatunk, ha teheti, jöjjön el és nézze meg.

IMG 0429

Mi lesz az új irány, és mik a távlati terveitek?
Csak annyit mondhatok, hogy a növekedésnek még nincs vége, de nem akarom elvenni tőled a meglepetés erejét.

Filippo2WD

Mi a Deus sikerének legnagyobb titka?
A legfontosabb talán az, hogy képesek vagyunk ennyi területen jelen lenni, izgalomba jönni, és serkenteni a kreativitást. Mindig motiválttá tesz, amikor látom a különböző területről érkező embereket, gyerekeket, felnőtteket, nőket és férfiakat, amint a mozgalmunk részévé válnak. 

A mottónk pedig továbbra is:
In Benzin Veritas. 

Filippo Bassoli 2020. júniusától, az MV Agusta marketing csapatának igazgatója.

 

Szöveg: Guld Péter
Fotó: Archív, Deus

A fenti cikk, a SuperBike Magazin 2019. szeptemberi számában olvasható, ami megvásárolható ITT.
A magazinban szereplő további tartalom:
Teszt: MV Agusta Brutale 800rr, Ducati Panigale V4, Triumph Speed Twin
Délszláv túra
Mat Mladin portré
Top 10 motoros túra Európában
Sultans of sprint
Óriásposzter: Valentino Rossi, Honda Monkey