Az amerikai Kalifornia állam Los Angeles megyéjének északi részén fekvő Burbank helyi kis reptere mellett egy teljesen átlagos ipari területen áll A GARÁZS, a korábbi tévéshow-gazda, Jay Leno garázsa…
Képek és szöveg: Phil West

W5A9559
 

Ez esetben a garázs szó egyébként teljesen helytelen annak klasszikus értelmében, egyszerűen nem méltó hozzá. Sokkal inkább illik rá A BIRODALOM megnevezés, azt hiszem. Jay Leno 1990-ben hozta létre Garázsát, azóta pedig folyamatosan bővíti, idővel kinőtték az első hangárt és lassan bekebelezték a környéken fekvőket is. A „garázsban” pedig mindenhol autók, motorok és egyedi járművek sorakoznak, körülöttük elszórva pedig a legkülönfélébb és legritkább autóiparhoz kapcsolható gyűjtői miegymások.

5JK8974
 

Látogatásom napján 180 gépkocsi és 80 motorkerékpár volt a gyűjteményben, ezeket háromfős állandó személyzet gondozta, és az Egyesült Államok egyik legkülönlegesebbjének mondják.

W5A9597
 

Mint ilyen, egyszerű halandóként csak meghívóval látogatható, viszont saját tévéshow-ja van, és persze a Facebookon és a Twitteren is követhető, irigye az egész autós- és motorosszakma. Az igazi sztárok pedig maguk a járművek. Leno emberei mindet tökéletesen működőképes állapotban tartják, és használják is azokat nap mint nap, akárcsak a hatalmas, teljesen felszerelt szerelőműhelyt. Az autógyűjtemény önmagáért beszél, tele van felbecsülhetetlen régi Bugattikkal, amerikai izomautókkal és olyan csodabogár különlegességekkel, mint a Top Gearben is bemutatott Spitfire-blokkos V12-es Bentley.

W5A9582
 

Szerencsére nekünk, motorbuziknak is van bőven mire folyatni a testnedveinket. Mit szóltok például nem is egy, de mindjárt TÍZ klasszikus Vincenthez, köztük két ultraritka, idomos Black Prince-szel? Vagy jöhet a hasonlóan ritka Ducati MHR900, netán egy 1974-es Norton Commando JPS, vagy egy Triumph T120R gyári versenymotor, esetleg egy eredeti, csodálatos Gutti V7 Sport? – persze mind makulátlan állapotban. A kakukkfiókák itt is megtalálhatók: Wankel-motoros Suzuki RE5-ök és Herculesek, egy 1988-as, amerikai piacos, fehér fényezésű Ducati 750 Paso és egy Münch Mammut, hogy csak néhányat említsünk…

W5A9568
 

És nem csak exkluzív, drága klasszikusok vannak ám! Láttam két, lényegében vadonatúj Aprilia RSV4-et, egy K1600GTL-t és S1000RR BMW-t, egy Hayabusát, mind-mind rádugva a spéci töltőre, indulásra készen. A sarokban egy Vespa GTS mellett állt egy visszafogott-szürke Aprilia Shiver 750, ezekkel szokott a városban rohangálni. De ha Leno épp valami olaszosra vágyik, rápattanhat akár egy 851-es Ducatira is.

5JK9024
 

Azonban a kollekció legértékesebb és legkülönlegesebb darabjait Leno Brough Superior-gyűjteménye adja – igen, többes számban beszélünk, ugyanis Jay hatalmas rajongója a Nottinghamben készült „A motorok Rolls-Royce-ának”, s így nem egy, de nem is kettő vagy három áll az egyenként több tízmilliós értéket képviselő motorokból a garázsban, hanem mindjárt huszonhat. Lenóé a világ legnagyobb Brough Superior-kollekciója, amelynek külön szobát tartanak fenn. Találkozónkra, stílusosan, szintén egy Brough-val érkezik Leno – mi mással? És igen, mindennapi használatban van a tökéletesen gyári állapotú gép – meséli –, noha modern gumikon gurul…

W5A0257
 

„Manapság ismét a motorosfázisomat élem – kezdi a 66 éves, ahogy leemeli a sisakját a fejéről és letámasztja a motort. – Nagyon szeretem a Brough Superiorokat, erre a példányra, melyet igyekszem mindennap kivinni, külön rendeltünk tapadós gumikat a Michelintől, hogy kicsit azért le is lehessen dönteni. Természetesen az első fék szinte hatástalan, a hátsó is inkább amolyan lassító, de attól még fantasztikus a gép.”

W5A0187
 

„Ez az, amiben igazán megváltoztak a motorok az évek során – folytatja Leno. – Nem is a sebesség nőtt nagyon, hiszen a ’30-as években egy ilyen Brough is ment már 160-at – ami akkoriban fénysebességnek érződhetett – de a gumik, a kezelhetőség, a fékek, ezekben hatalmas volt a fejlődés.”

W5A9374
 

„Kis szerencsével, remélem, még elgurulgathatok úgy tíz évet, mielőtt egy esés kicsinálna” – nevet a markáns állú showman.

5JK9199
 

És ezzel már megy is dolgára, de mielőtt elrotyogna a Brough-val, előtte még beröffenti nekünk a 400 km/h végsebességű Y2K gázturbinás motort is. Álomgarázs, azt mondod?
Jay Leno valóra váltotta…