Miközben a használtan vett Yoshimura csöveket csavaroztuk régi R1-ünkre, elmerengtünk: „Mi is ez a cég, meg, mi-kora-születésű?” Natalie Brits írása

CircuitSuzuka50thAnniversary01
A Suzuka 50. évfordulóján a Yoshimura-box…

Ha a tengerentúli Superbike-bajnokság (régen AMA, ma MotoAmerica) úttörői, előremozdító személyiségei kerülnek szóba, az egyik első név, amit mindenki kimond: Pops Yoshimura. A japán úriember neve hazájában és az Egyesült Államokban elválaszthatatlanul összeforrt a Superbike-versenyzéssel, az AMA Superbike több évtizeddel ezelőtti kezdeteitől mindig győztes motorokat gyártott a vállalkozásán keresztül, később csapata lett a Suzuki hivatalos gyári Superbike-versenycsapata az Államokban. A Yoshimura R&D America az amcsi nemzeti bajnokság valaha volt egyik legsikeresebb teamje, számtalan AMA SBK-bajnoki cím fűződik a nevükhöz. Yoshimura versenyzői a japán Superbike-ban is többször behúzták a tabella első helyét, de világszinten – a WSBK-ban, illetve a Suzuka 8 óráson – szintén nyertek már.

Hideo Yoshimura 1922. október 7-én Fukuokában született. Nagyon fiatalon besorozták haditengerészeti pilótának, de a kiképzése alatt egy sajnálatos ejtőernyős balesetben szerzett gerincsérülése alkalmatlanná tette a szolgálatra. Mint később kiderült, talán ez volt élete egyik legszerencsésebb szerencsétlensége. Ezáltal a második világháborúban nem repült a japán vadászgépekkel, hanem szerelte azokat – elsőrangú szakemberré vált. Az akkori legkorszerűbb repülőgép-erőforrásokon dolgozva mindent megtanult, amit lehetett, így már nem okozott neki gondot, hogy későbbi megrendelőinek BSA-it és Triumphjait felpiszkálja. Yoshimurának hetedik érzéke volt a tuninghoz, egyszerűen a kezében volt az a megoldás, ami működött. Az évek alatt megtanult improvizálni, gyakran kopott, szinte elhasznált szerszámai segítségével a régi alkatrészek újjászülettek a kezei alatt. És pont erről vált ismertté: hogy valóban a kezébe vette a köszörűt és az egyéb gépeket bármivel is foglalkozott, a hengerfejek síkolásától kezdve a vezérműtengelyek bütyökprofilozásán át a porlasztótű szélesítéséig. Yoshimura szerette a fizikai munkát, élvezte, ha valamin javíthatott.  

d63a55bd1adac751ecf0dfa56aaba974 moto racing pop
Pops mint versenyzô

A Yoshimura Racinget 1954-ben hozta létre Tokió belvárosához közeli kis gará-
zsában, a „Yoshimura-bolt” családi vállalkozásként működött. Felesége, Naoe szinte mindenben segített, például kipufogó-öntőformákat faragott, lánya, Namiko végezte a papírmunkát. Fia, Fujito az apja mellett dolgozott és tanulta a mesterséget, illetve az egyre gyarapodó cég irányításában is segített. A műhelyben Hideo szant mindenki csak Popsnak, azaz kb. Faternak hívta, ezt a becenevet pedig hamarosan megtanulta az egész világ.

Azonfelül, hogy párját ritkító motortuner volt, Yoshimurának az üzleti érzéke is rendkívül jó volt. Az 1970-es évek elején az Egyesült Államokban is elkezdtek terjedni a nagy köbös, sornégyes japán vasak, Yoshimura pedig ráérzett a lehetőségre – 1971-ben Los Angelesbe költözött. Az időzítés tökéletes volt. A történelminek nevezhető Honda CB750-et gyorsan követte a Kawasaki Z1, és ezzel megszülettek a superbike-ok. Akárcsak Japánban, Yoshimura neve az Egyesült Államokban is hamar ismertté vált.

maxresdefault

Ekkoriban indult be a szériamotorokon alapuló versenyzés az országban, különösen Dél-Kaliforniában volt népszerű az új sportág, ahol az Amerikai Motorsport Szövetség (AMA Nationals) nemzeti futamai mellett számtalan betétfutamot is tartottak, emellett sok amatőrversenyt rendeztek, köztük a superbike géposztályét. 1973-ban Laguna Secán az egyik ilyen viadalt Yvon Duhamel nyerte Yoshimura Kawasaki Z1-esével, itt jelent meg először nemzeti szinten Yoshimura munkája. 

1976-ra az AMA Superbike bekerült a nemzeti sorozatba, Yoshimura pedig ultragyors és megbízható Kawasaki Z1-eseivel már a kezdetektől ott volt a legelejében. Yoshimura híre-neve 1978-ban aztán még messzebbre jutott, miután megszerezte első Suzuki GS750-esét. A Suzukinak sokkal jobb váza volt, mint az addigi sornégyes japán gépeknek, a fiatal Wes Cooley-val a nyeregben elkezdtek záporozni a futamgyőzelmek és azokkal a bajnoki címek: 1979-ben és ’80-ban Cooley nyerte az AMA Superbike-ot Yoshimura Suzukival.

635eb3749c62da2a5b9b80eb4e0f7b27
Roger Hayden – MotoAmerica 

Az emberek egymás elől kapkodták el a GS-eket, és a Suzuki tudta, hogy Yoshimura versenysikereinek nagy szerepe van ebben. Itt köttetett meg az az együttműködés és barátság a gyárral, miáltal Yoshimuráé lett a hivatalos Suzuki-versenyrészleg az USA-ban.

AMA bajnoksága előtt egy évvel, 1978-ban már Yoshimura szan Suzuki superbike-jával nyerte Steve McLaughlin a Daytona 200 mérföldest, majd ’79-ben a Cooley, Ron Pierce és David Emde versenyzőgárdával a dobogó mindhárom fokát bevette Daytonában. Hogy egyetlen csapat álljon a dobogón, arra ekkor volt először példa az AMA történetében. 1978-tól ’81-ig zsinórban négyszer nyerte Yoshimura Suzuki a Daytona Superbike-ot.

Mindemellett Yoshimura az otthoni porondot sem kímélte; a Suzuka 8 órásra felkészített Suzukijával Wes Cooley és Mike Baldwin nyerte a ’78-as viadalt. Az 1970-es évek derekán egy a műhelyében kitörő tűz mutatta csak meg igazán Yoshimura rendíthetetlen eltökéltségét. Pops éppen motorokat tesztelt a dinamóméternél, amikor a benzinforrásként használt régi roncsautó tankjából (Popst gyerekként mindig is takarékosságra nevelték) benzin szivárgott a műhelypadlóra, pillanatok alatt lángra lobbant, hatalmas tűzbe borítva mindent. Yoshimura az életét kockáztatva megragadta az égő tankot és kivonszolta a műhelyből. Ezzel ugyan megóvta az ott dolgozók testi épségét és a boltját, de kezein és karjain súlyos égési sérüléseket szenvedett, pont egy nagy verseny előtti felkészülés közepén. A baleset súlyosan érintette és visszavetette a csapatot, de főnökük, Pops elszántságától ösztönözve végül időben elkészítették a motorokat.

mathew scholtz cota bjn 2
A MotoAmerica szériában Mathew Scholtz Yoshimura szponzoráltja

Mindazon sztárversenyzők közül, akik valaha Yoshimura csapatának tagjai voltak, talán Cooley-nak volt a legszorosabb kapcsolata Popsszal. Don Sakakura, a Yoshimura Racing jelenlegi menedzsere így emlékszik: „Nagyon jó barátok voltak Wesszel. Egy-egy pillantásból megértették egymást.” 

„Szinte mindent tőle tanultam – mondta egyszer Cooley Yoshimuráról. – Az ősi japán életstílus képviselője volt, igazi gentleman. Mindig nagyon tiszteletreméltó és méltóságteljes emberként élt, a szavát pedig olyan sziklaszilárdan állta, amilyen erős a kézfogása volt.”

28938d1379960905 motorcycle story golden years c0151212 1146403

Miután a Yoshimura név visszavonhatatlanul összefort az Egyesült Államok motorsportjával, Pops 1981-ben visszaköltözött Japánba. 1995. március 29-én hunyt el rákban. Motorépítő, tuning- és gépkezelő mesterként hagyatéka örök, a Superbike-versenyzés igazi pionírja…