Szöveg: Wesley Reyneke
Képek: Devin Paisley (devinpaisley.com)

Egy Yamaha XJR1300 a késõi 90-es évekből, rajta minden, mi szem-szájnak ingere! 

Ian Ketterer tudja, hogyan kell szépet csinálni. Lényegében a repülőgépipar szülöttje, de legalábbis neveltje, 16 éven át farigcsált mindenféle alkatrészt repülőgépek számára, manapság ezermesterként tengeti napjait. Azon kevés szabad idejét pedig, ami marad, előszeretettel tölti motorkerékpárok reszelgetésével a BlackSilver Customs garázs égisze alatt.

A legapróbb szépítő-csinosító alkatrészek legyártásától kezdve a kompletten, nulláról épített csodás customokig bezárólag bármilyen munkára hajlandó, és környezetében régi motorok elejébe gyönyörű szépen kimart villahidakkal bepattintott fordított első futóműveiről híresült el.

Az itt látható XJR1300 saját projektje, amit lassan, a fizetős munkák mellé percről percre bepréselt szabad idejében tett össze három teljes év alatt. Donorként egy kevesebb mint 30 ezer kilométert futott 98-as, elég jó állapotban lévő XJR-t választott, úgyhogy a felújítással nem kellett sokat vesződnie. Remek választás volt! Az XJR még mai szemmel is remek alap az átalakításhoz! Masszív, 1251 köbös sornégyese 106 lovat és 98 newtonmétert tud, és szériában hidraulikus kuplunggal és Öhlins hátsó gátlókkal szerelték – attól Ian még látott lehetőséget a feljavítására, természetesen. Elsőként előadta jól ismert partitrükkjét, és a komplett első futóművet egy 2008-as Yamaha R1 elejére cserélte kerekestől, fékestől. Ehhez le kellett gyártani egy teljesen egyedi villahidat, amelybe – ha már ott járt – az Acewell gyártmányú műszerfalat és gyújtászárat is befogta, de külön kimarása van a fék- és kuplungfolyadék Rizoma gyártmányú tartályainak is. A „kormányzást” egy szett egyedi csutkakormánnyal, kormányvégtükrökkel és indexekkel fejezte be, de a csöveket is Venhill gyártmányú, fémfonatos darabokra cserélte. A fényszóró is új persze, mart alukonzolok tartják, az első sárvédő pedig mintha valami ipari nehézgépről könnyült volna az első kerék fölé. 

Hátul maradtak a széria Öhlinsek, de teljesen átszelepelve. A hátsó kerék ugyanabból az R1-ből származik, mint az első futómű, és összeadva egy teljes hétbe telt Ian számára, hogy becipőkanalazza az XJR hátuljába. A motor hátuljára makulátlanul passzol az egyedileg neki gyártott farokidom–ülés együttes és a beépített LED-es hátsó lámpa. Ahhoz, hogy a tank íve tökéletesen folytatódjon a motor hátuljára, egy egyedi, 25 mm-rel magasabbra törekvő segédvázat is le kellett gyártani. Ezek a szemmel is jól látható dolgok, de Ian a részletekre is nagyon odafigyelt. A vázat egy pluszcsővel megerősítette, és az olajhűtőt is egy nagyobb teljesítményű darabra cserélte. A blokk néhány deklije helyett is erősebb, mart alumíniumdeklik kerültek fel, ezeket, akárcsak a lábtartókat, szintén Ian gyártotta a saját két kezével. A mechanikában Rudi Du Toit volt Ian segítségére, aki teljesen felújította és összeszinkronizálta a sportszűrőkkel a négyes karburátorsort, a Yamaha pedig immár kerámiabevonatos, egyedi végekkel megspékelt, Scorch gyártmányú kipufogóból ugat. A BlackSilver XJR1300 egy sokkal összeszedettebb motor benyomását kelti így átalakítva, de sikerült megtartania eredeti muscle bike-os varázsát.
A munka végére a pontot Mo tette fel ezzel a gyönyörű, metálosan csillogó mélymeggy fényezéssel.