Honda CX500 Turbo

Az első sorozatgyártott turbós motorkerékpár…

Honda CX500 Turbo_3

1978-at írtunk, amikor az első alkalommal kétkerekű jármű erőforrására turbófeltöltőt tettek – de ez még nem a Honda CX volt! A szóban forgó pionír a Kawasaki Z1R-TC nevet viselte, ugyanakkor az nem egy “igazi” sorozatgyártott Kawasaki modell volt. 

A japánok fogták Z1R-jeiket és áthajózták őket az amerikai Turbo Cycle Company-hoz, akik egy sor kipufogó és szívótraktus módosítást követően egy szép nagy ATP gyártmányú turbót akasztottak a soros négyhengeres kobei Z1 nyakába. Ez volt a világ első turbós motorja, de mivel csak egy külön felelősségvállalási nyilatkozat aláírása után lehetett őket megvásárolni, illetve 1979-ben olyan szabályokat hoztak az Egyesült Államokban, ami megtiltotta a járművek kipufogórendszereinek módosítását, csupán alig 500 darab turbós Z1R-TC készült el a Turbo Cycle-nál két év alatt.

Az első igazi

A történelemkönyvek éppen ezért a Honda CX500 Turbót jegyzik, mint az első igazi, sorozatgyártott kényszerfeltöltéses motort. Megjelenése 1982-re tehető, éppen időben érkezett tehát a nyolcvanas évek turbóhisztériájának kezdésére.

Turbótlan atyja 1979 óta rótta a köröket és sokan szerették mint a “japán Moto Guzzit.” A Hondától akkoriban a sornégyes CB750 volt a menő, annak keresztbe-soros négyhengerese után nem várt lépés volt a CX500 számára szerkesztett, hosszában elrendezett V2-es, tolórudas erőforrás. Noha kialakításában eléggé hasonlított a Moto Guzzik erőforrásához, azoknál lényegesen többet tudott: folyadékhűtéses és hengerenként négy szelepes volt és a gyújtása is modern, tranzisztoros rendszerrel működött.

Honda CX500 Turbo_4

A Guzzikra a hosszanti főtengely miatt jellemző gázadásra oldalra billenést a Honda egy ellentétesen forgó váltóval ellensúlyozta, és a hengereket is elforgatták 22-fokkal kifelé, hogy a szívótraktust jobban el tudják rejteni a tank alatt és ezzel több hely jusson a motoros térdeinek.

Három évvel az alap CX után, 1982-ben robbant be a piacra a Honda CX500 Turbo és mindent megváltoztatott – ez a motor kéztette a Kawasaki, Suzuki és Yamaha mérnökeit, hogy elkezdjék saját turbós motorjuk fejlesztését – hamarosan mindenkinél lehetett feltöltéses motort kapni.

Honda CX500 Turbo_2

A Honda a japán IHI-vel közösen fejlesztette ki a CX-be szánt turbót, ami akkoriban a világ legkisebb turbófeltöltőjének számított, turbinájának átmérője csupán 51 mm volt. Az alap CX-ekhez képest számos ponton továbbfejlesztették a motor konstrukcióját, hogy képes legyen megbírkózni a lényegesen megnövekedett motorteljesítménnyel (az alapváltozat 50 lóereje helyett a CX Turbo 80 lovat tartott a karánban), mégsem sikerült egy igazán jó és sikeres motort létrehozniuk. 

Alig két évig gyártották a CX500 Turbót. A pontos gyártási és eladási számok nem ismertek, 1983 végén álltak le a gyártással. Manapság már az alap CX-ek is eléggé keresettek szokatlan technikai megoldásaik és egyediségük miatt, de ha felbukkan egy a modellsorozat kárászéletű üdvöskéjéből, a CX500 Turbóból a piacon, annak megszerzéséért vérre mennek a gyűjtők, pont azért, mert még nem szálltak el a fellegekbe az árak: a képeken látható, meglehetősen jó állapotú példány októberben került árverésre, újdonsült tulajdonosa kicsivel kevesebb, mint kétmillió forintot fizetett érte átszámolva.