Harmincnyolc évig hagyták érlelődni eredeti csomagolásában a hathengeres Hondát…

Idestova 1982 óta várta ez a gyöngyházfehér Honda CBX, hogy végre megszülethessen. Azóta pihent csöndben, gyári dobozában, ahová még Japánban zárták el kiszerelt elsőkerékkel és szégyellősen behajtott kormányokkal, félig-meddig szétszedve, hogy egy óceán átkelése után birtokba vehesse boldog, újdonsült amerikai tulajdonosa – csak ez sosem történt meg.

97056685 2588283748097310 7841656700972040192 o
 
96679588 2588283561430662 6777058140790718464 n
 
97115216 2588284344763917 2482039790514470912 o
 
97238135 2588284148097270 7122687683951853568 o
 

Pedig micsoda egy gépezet volt ez! Érthetetlen, végül miért nem mentek érte, de bizonyára nyomós indokról lehetett szó – egy ilyen gyönyörűséget nem várat meg egy igazi úriember!

97995929 2588284648097220 4470633915127693312 o
 
97344393 2588284551430563 3068425804217057280 o
 
97325407 2588283834763968 5024202788096180224 n
 
97389004 2588283828097302 3971146261033123840 o
 
97263322 2588285174763834 1693943094476537856 o
 

A Honda CBX 1978 és 1982 között volt gyártásban, manapság, az egyéb CBX nevű motorokkal való keverés miatt általában CBX1000-ként hivatkoznak rá a hozzáértők – pedig a neve csak simán CBX volt.

A képeken szereplő nullkilométeres, JH2SC0605CC402307 alvázszámú példány az egyik legutolsó legyártott példány, ami valaha készült. Viszont éppen ezért az eredeti CBX-ek 105 lóerejéből már csak nagyjából 98 van meg neki odabent, hiszen az 1981-es második kiadás, mév szerint a CBX-B, illetve az idomzattal, dobozokkal is felszerelt CBX-C már csak ennyit tudott, cserébe erősebb, hűtött első féktárcsákat tettek rá és a dupla kétoldali hátsó rugóstagokat is központi Pro-Link felfüggesztésre cserélték.

96842337 2588285184763833 5351382341459640320 o
 
96909826 2588284611430557 1358173662355652608 o
 
97078372 2588284698097215 5572710046401298432 o
 
97034307 2588284838097201 770480264903131136 o
 

A CBX volt a világ első sorozatgyártott hathengeres motorkerékpárja, és benne volt minden, amit a Honda a hatvanas években a MotoGP-n tanult. 24-szelepesének járáskultúrája a mai napig példaértékű, és a maga idejében ez volt az első szériamotor, ami képes volt átlépni a 130 mérföldes (210 km/óra) óránkénti sebességet.

97238135 2588284148097270 7122687683951853568 o
 
96611344 2588283738097311 8518268479936135168 n
 

Nem csoda, hogy a lélegzete is elállt annak, aki 1978-ban maga alá kaphatott egyet: noha váz, futómű és fék tekintetében nem volt forradalminak mondható, a hathengeres erőforrás igazi kuriózummá tette – és emiatt mind a mai napig az.

Korabeli tesztelők a kovetkezőket írták anno a motorról: “Kijelenthetjük, a Honda elérte célját: megépítették a világ legfejlettebb és leggyorsabb széria motorkerékpárját!” – írták a Cycle magazinban egy 1978-as előszériás modellről. Pedig, mit ad isten, a Honda kifejezetten a CBX miatt is felhúzott új, ultramodern összeszerelő üzemének köszönhetően a szériagyártású CBX-ek rendre erősebbek és jobban összerakottak voltak, mint az őket megelőző és elvileg gondosabban kezelt prototípusok.

97325407 2588283834763968 5024202788096180224 n
 
96363550 2588285278097157 5434946234487930880 o
 

A Honda CBX “alatti” modell akkoriban a Honda CB900F volt, lényegében a CBX olcsóbb, gyengébb, kevésbé nagypresztízsű, négyhengeres megfelelője. Nyilvánvalóan a zászlóshajó ezres, hathengeres lényegesen több pénzbe került sornégyes kilencszázas testvérénél, sokan mégis a CBX-et tartották a jobb vételnek, hiszen annyival nem került többe, amennyivel szebben járt, erősebb volt, jobban nézett ki és jobb volt vele motorozni…