A „Doktor” legalább akkora bizniszmen, mint amekkora MotoGP-sztár! 
Pályán ő az egyik legnagyobb sztár… sárga 46-ost lobogtató hordányi követője szemében igazi istenség. Ellenben a kulisszák mögött – ahogy arról megbízottunk, Max Oxley beszámol – Valentino Rossi egy felettébb éles eszű ületember, akitől egy kis olasz falu igazi „Rossi Birodalommá” változott.
Szöveg: Mat Oxley

Tavulia 2 Oxley photo
Egy olasz kisváros, amit Valentino tett naggyá

Valentino Rossi szülőfalujának külső részén található a multimillió eurós bevételt hozó reklámtárgyüzemet és a VR46 Riders Academyt is magában foglaló üzleti központ.

Száz méterrel a rommá graffitizett Tavullia tábla előtt balra áll egy nagy, javarészt sárgára festett épület, íves, tükrös üvegbejárattal. Ez a pompás építmény némileg kilóg a látképből egy ilyen ősi földművelő falucska külterületén, ahol leginkább traktorjavító üzemeket és mezőgazdasági boltokat találni.

VR46 HQ 1 Oxley photo
Ez itt mind egy relatív szűk nézőtábort vonzó motorsport egyetlen sportolójából nőtt ki…

A VR46-főhadiszállás valóban nem egy átlagos épület. Ez a betonból és üvegből készült megtestesítője kilenc világbajnokságnak, 115 Grand Prix-győzelemnek és egy Tavulliától Thaiföldig (vagy még tovább…) elérő szurkolótábornak. 

Plusz ez a falu legnagyobb munkaadójának idegközpontja is. Valentino Rossi tavulliai üzemében 84 főállású munkatárs dolgozik. Itt tervezik és postázzák a reklámtárgyakat, itt van a központi irodája a VR46 Riders Academynek, a VR46 Moto Ranchnek, a Sky VR46 Moto2 és Moto3 vébés csapatoknak és a Sky VR46 Junior Teamnek, illetve van egy hivatalos VR46 bolt, pizzéria, fagyizó és bogetta bár is, a teljesség igénye nélkül.

055
 

A „Rossigyár” azonnal a hatalmába kerít, ahogy begördülsz a 3200 négyzetméteres VR46 főhadiszállás parkolójába. Egyszerűen minden tökéletesre tervezett. A tükörablakos, íves bejáratot egyrészről macskakövek, illetve versenypályaszerű rázókövek szegélyezik, ezzel tisztelegnek építészeti stílusban Tavullia múltja és jelene előtt egyszerre. A szegélyek az olasz trikolor piros-fehér-zöldjét hordják, akárcsak a Mugellón, és ott van Rossi személyes parkolója is – övé a sárgára festett hely.

De a Negyvenhatos mindig is erről volt ismert: a tökéletesség iránti szenvedélyéről, már egészen tinikorától fogva. „Valentino már akkor Valentino volt! – emlékezik vissza Giampiero Sacchi, az az ember, aki először tett vébés motort a 16 éves Vale alá 1996-ban. – Azelőtt sohasem találkoztam olyan versenyzővel, aki ennyire bele szeretett volna folyni a dolgokba… még a matricákat is ő akarta feltenni a motorjára. Vale mindig is odafigyelt a lehető legapróbb részletekre is.”

2432
 

A tükrös ajtók kitárulnak előtted, megérkeztél a szintén macskaköves fogadórészbe, ahol már számtalan motor áll, köztük Pecco Bagnaia Moto2-vébégyőztes Sky VR46 Kalexe, mögötte pedig sárga kis virágokból kirakott VR46-logó díszeleg élő falként.

Felvezetnek az emeletre, ahol folytatódik a tökéletesség. Tisztára úgy érzem magam, mint valami nagyon menő és trendi világmárka főhadiszállásán – és hát igazából ott is vagyok. De egy ilyen full extrás luxushelyet inkább valami internetes világvállalatnak, filmgyárnak vagy divatmárkának tudok elképzelni… nem pedig egy világviszonylatban viszonylag szűk rétegsportág egyetlen versenyzőjének.

VR46 HQ meeting rooom Oxley photo
Ez már inkább Hollywood, mint Olaszország. Ki hitte volna?

A VR46 HQ minden részlete kidolgozott, és láthatóan nem nagyon spóroltak a költségeken. Egyszerűen minden gyönyörű itt, kezdve az üvegfalas reklámtárgytervező stúdióktól a menedzsmentirodákon át egészen az „üzemi étkezdéig” bezárólag, ami szebb és jobb volt, mint sok menő étterem.

És mindenen ott díszeleg a 46-os szám – a falnyi baseballsapkán, a végtelen mennyiségű pólón és pulóveren, a kávéscsészéken, az USB-stickeken és persze az egyik iroda sarkába hanyagul beállított Yamaha YZF-M1 versenymotoron is.

4693467 mediagallery page
 

A földszinten található Rossi Sky által szponzorált Moto2- és Moto3-csapatának műhelye, illetve a hivatalos VR46 Rossi-bolt is, ahol azonban nem csak Vale reklámtárgyait tudjuk megvásárolni, ugyanis a VR46 intézi számos más versenyzősztár reklámtárgyainak gyártását és értékesítését is, úgy mint Cal Crutchlow, Maverick Viñales, Álex Rins, Jack Miller vagy Fabio Quartararo.

A főépület mellett számos kisebb raktárhelyiség található, bennük tárolják azt a több mint 30 motort, amiket a VR46 Riders Academy versenyzői használnak: áll bent három darab R1, hat darab R6, hat 80 köbcentis minibike, hat YZ85 supermotónak átalakítva, és még számos egyéb, vegyes gép. De még itt „lent” is minden félelmetesen tüchtig és rendben tartott: a műhelyek padlójáról enni lehetne, és teljes csend honol – igaz, szezonon kívül vagyunk.

Azt kérded, mi mennyiségű pénz folyik itt át? Nos, a VR46 cégcsoport éves forgalma meghaladja a 30 millió eurót, amiből 20 milliót hoz csak a reklámtárgybiznisz. Hát igen, ez nem kevés mennyiségű baseballsapka, póló és miegymás! A maradék tízmilliót a különböző márkákkal – mint például a Monsterrel vagy az Oakley-val – kötött együttműködések hozzák.

44323365 1090784761082469 3979840672848115673 n
 

A VR46-birodalmat három irodából irányítják, míg Rossi maga inkább a MotoGP-ben versenyzik, akadémiás versenyzőpalántáival edz, vagy csak úgy elvan a maga dolgával. A három menedzser közül kettőt gyerekkora óta ismer Rossi, ők Albi Tebaldi vezérigazgató és Uccio Salucci jó barát, a harmadik főkolompos, Gianluca Falcioni ügyvezető igazgató nemrég csatlakozott a céghez. Tebaldi a vállalat mindennapjait igazgatja, Salucci viszi az akadémiát. A menedzsmenttábla negyedik fontos embere Carlo Casabianca edző, aki az akadémiás fiúkkal is foglalkozik.

Tebaldi egészen régről ismeri Rossiékat. Tavullia hírhedt kavics-
bányájában sokat versenyeztek egymással hárman Grazianóval (Rossi apjával), és sokszor elkísérte őket a Mugello GP-re sátorozni is a 90-es évek elején.

„A barátságunk akkorra nyúlik vissza, mielőtt Valéból igazi versenyző vált volna – meséli Tebaldi. – 1994-ben Uccio megkért, ha tudok, segítsek nekik, úgyhogy elkezdtem kijárni velük a versenyekre a lakóautóval, akkor az még az Európa-bajnokság volt, 1995-ben, aztán ’96-tól a Grand Prix. Akkoriban és még jó ideig egy ablakgyárban dolgoztam területi képviselőként, de 2007-ben teljesen megváltozott az életem.”

Az volt Rossi legszörnyűbb éve a karrierje során, akkor veszítette el a MotoGP-bajnokságot először, és ami még ennél is fontosabb, összetűzésbe került az olasz kormánnyal, amely 75 millió euró be nem fizetett adót követelt rajta. „Az nagyon nehéz időszak volt Valénak, nagyon sokan hátat fordítottak neki akkoriban – folytatja Tebaldi. – Egyik este vacsora közben Vale azt mondta: »Talán itt az ideje, hogy megváltoztassuk a cég felépítését.« Saját céget akart, ahol ő a főnök, ő dönt mindenről, és olyan emberekkel dolgozhat együtt, akikben teljesen megbízik.”

VR46 HQ reception Oxley photo
„A tükrös ajtók kitárulnak a macskaköves fogadórész előtt, ahol számtalan motor áll, köztük Pecco Bagnaia Moto2-vébégyőztes Sky VR46 Kalexe, mögötte sárga virágokból kirakott VR46-logó élő falként.”

Tebaldi nem említ konkrét neveket, de Rossi előző menedzsere Gibo Badioli volt, ő beszélte rá az olaszt, hogy tegye át Londonba a bejelentett székhelyét, és végül ez a húzás vezetett az adóbehajtáshoz is.

„Plusz Vale szeretett volna értéket is vinni a barátságunkba, ezért felkért, hogy dolgozzam neki” – teszi hozzá Tebaldi. Az új vállalat 2008-ban alakult meg, és teljesen új alapokra helyezték. „Mindent át kellett szerveznem, beleértve a partnerekkel és együttműködőkkel való megállapodásokat is, hogy az egész olyan »valentinósan« jól elrendezett legyen. Ebben kérte a segítségemet, hogy együtt olyan vállalatot csináljunk, amely minden szempontból az ő perfekcionista hozzáállását tükrözi.

Amikor megalapítottuk a céget, nem csak a biznisz miatt tettük. Vale valami mást, valami különlegeset, valami jobbat szeretett volna létrehozni, mint amik addig léteztek. A legfontosabb a minőség volt, és hogy ő dönthessen a stílusról – osztja meg Tebaldi, hozzátéve –: Eleinte mindent mi magunk csináltunk, de beláttuk, hogy nincs meg hozzá a kellő tehetségünk, úgyhogy elkezdtünk behozni tehetséges embereket az ipari tervezés és divat világából.”

„2009-ben a vállalat kétmillió eurót forgalmazott, ez ma már meghaladja a húszmilliót. Ennek ellenére nagyon fontosnak tartjuk, hogy megtartsuk minél kisebbnek a céget, mert így könnyebb döntéseket hozni – egy kávé alatt meg tudunk beszélni dolgokat.

magastore vr46 copertina
 

Próbálunk nem terjeszkedni tovább, annak érdekében, hogy minden termékünknek meg tudjuk adni a szükséges odafigyelést, és mindenben tartani tudjuk a csapatmunkát és a folyamatos fejlődést igazi értéknek tartó »valentinós« filozófiát. A fluktuáció is alacsony, hiszen szeretünk hosszú távra tervezni, mi magunk képezzük ki az embereinket, és a szoros személyes kapcsolatokat tartjuk az egyik legfontosabb munkafeltételnek.”

Noha Rossinak ott van Tebaldi, Salucci és még sokan mások, hogy vigyék helyette a céget, ennek ellenére csodaszámba vehető, hogy Valentino még a MotoGP-világbajnokság mellett (ami már önmagában teljes munkaidős állás a legtöbb versenyző számára) is képes időt szakítani a VR46 ügyeit intézni. Vajon hogyan csinálja?

„Vale nagyon jól meg tudja osztani a figyelmét – magyarázza Tebaldi. – Amikor kint van a pályán és a MotoGP-ben versenyzik, mindig eljön a pillanat, amikor megkér, hogy mostantól ne beszéljünk a cégről, és onnantól csak és kizárólag a versenyre koncentrál. Aztán amikor hazaérünk, én általában behívom, hogy a VR46-ra is szót tudjunk keríteni. »Oké, pénteken megyek!« – valami ilyesmit szokott válaszolni. Bejön, aláír néhány papírt, megvitat pár fontos kérdést, aztán már megy is tovább, és visszaváltozik versenyzővé, akinek csak a pályán és a motoron jár az esze. Néha háromszor is látjuk bent egy héten, néha háromhavonta csak egyszer. Nem él amúgy messze, van a közelben egy szép nagy, tengerre néző háza.”

VR46 HQ caps Oxley photo
A rossis sapkák a versenyhétvégék legkeresettebb reklám- és emléktárgyai. A rajongóhordák egész vagyont költenek istenségként tisztelt hősük támogatására

Uccio Salucci a legelejétől ott van Rossi mellett, minden egyes versenyre elkísérte – és már nem is csupán csak legjobb barátként ül Vale mellett a boxban. Amikor az olasz tehetségek felkutatása érdekében öt évvel ezelőtt megalakították a VR46 Riders Academyt, Salucci feladatává vált az akadémia növendékeinek pesztrálása, akik jelenleg 11-en vannak, név szerint: a 2018-as Moto2-világbajnok Bagnaia, a 2017-es Moto2-bajnok Franco Morbidelli, Rossi féltestvére, Luca Marini, Marco Bezzecchi, Nicolò Bulega, Nico Antonelli, Andrea Migno, Celestino Vietti, Lorenzo Baldassarri, Stefano Manzi és Dennis Foggia. Plusz Salucci vezeti a VR46 akadémia motorjait szerelő és karbantartó személyzetet is.

„Elsődleges feladatom megtalálni a megfelelő csapatot a versenyzőink számára – meséli Salucci, aki az általános iskolában kötött életre szóló barátságot Valentinóval. – Eléggé stresszes meló tud ez lenni, sokszor még elalvás előtt is azon töprengek, vajon a lehető legjobb döntést hoztam-e a srácok szempontjából. Például amikor 2016 végén Baldassarri eljött a Forward Racingtől, sokat vívódtam. Nagyon sok jó pénzt ígérő ajánlatunk volt a számára elég jó csapatoktól, de végül mégis a Team Pons mellett döntöttünk. Ők ugyan kicsit kevesebb fizetést ajánlottak, viszont a csapat nagyon összeszokott és technikai szempontból rettentő tapasztalt, és »Baldának« most ez kell, hogy fejlődni tudjon.”

„Albi, Carlo és én döntünk mindenről – folytatja. – Ha határozunk valamiről, utána azonnal hívjuk Valét, hogy mi a véleménye a dologról, a végső döntést ő hozza meg: igen vagy nem. De az esetek 90 százalékában egyetért velünk, hiszen nagyjából ugyanúgy gondolkodunk mindannyian. A versenyzőinket nem csak az eredményeik alapján válogatjuk össze, nagyon fontos az is, hogy jólneveltek legyenek, illetve szeressék a sportot és az azzal járó kemény melót. Ha megfelelnek minden követelménynek, jöhetnek az akadémiára.”

62b739c91abd3da1100a235d7bf4a5cb

Salucci mindezt úgy meséli, hogy akár egyetlen szót is ejtene Romano Fenatiról, aki a Sky VR46 Moto3 színeiben versenyzett, amíg 2016-ban eléggé csúnya körülmények között meg nem váltak tőle.

Rossi versenyzőakadémiája egy nonprofit alapon működő szervezet. Versenyzőik bevételeinek 10%-át forgatják vissza a cégbe, ez a bevétel fedez mindent, a motoroktól és tesztelésektől kezdve a menedzsment fizetésén és a reklámtárgygyártáson át egészen az angolnyelv-órákig – erre azért van szükség, hogy a srácok zökkenőmentesen tudjanak kommunikálni az olaszul nem beszélő csapattagokkal és a médiával.

Az akadémia motorosai mind tizenévesek vagy húszas éveik elején járnak, úgyhogy, mondhatni, mindegyikük Rossin nőtt fel, és legtöbben őt tekintik abszolút példaképüknek is, természetesen, köztük a tavalyi Moto3 egyik esélyesével, Bezzecchivel, aki az idén a Tech3 Moto2-es csapatában fog versenyezni.

VR46 Riders Academy L to R Bulega Antonelli Marini Migno Bagnaia VR Vietti Bezzecchi Baldassari Manzi Foggia 2018
Valentino Rossi és néhány „A osztályos” versenyzője, akik közül mindnyájan kiveszik részüket, hogy a VR46-gépezet tovább foroghasson

„Gyerekkorom óta mindig is Vale volt a példaképem – mondja a 20 éves Bezzecchi. – Akkor vettek fel az akadémiába, amikor 2015-ben megnyertem az olasz Moto3-as bajnokságot. Először nagyon furcsa volt Valéval dolgozni. Mindig nagyon izgultam, amikor ott volt, de mára már megszokottá vált a jelenléte. Az akadémia mindent megad, amire csak szükségem van. Általuk fizikailag erősebb és mentálisan motiváltabb lettem, mint valaha, és mindig mindenben segítenek, bármire legyen is szükségem.”

Vale féltestvére – aki tavaly nyerte meg élete első Grand Prix-jét, idén pedig a Moto2-es trófeáért száll harcba –, Luca Marini is gyakran jár a VR46-ba. „A szezonban sokat vagyok itt, hogy a motort felkészítő szerelőkkel töltsek időt – meséli a 21 éves Luca. – Néha meg a pólók és egyéb reklámtárgyak kitalálásában segítek. Mindig nagyon jó idejönni, itt mindig tanulok valami újat, mert rengeteg ember dolgozik azon, hogy segítsen minket az álmaink megvalósításában. Nagyon boldog vagyok, hogy részese lehetek annak az elképesztő dolognak, amit a VR46 véghezvisz. Az a legjobb, hogy rengeteget segít Valentino is, sok jó tanácsot tud adni, amiket aztán én is továbbadhatok a nálam fiatalabbaknak, mint például Vietti barátomnak.”

SKY RACING TEAM VR46 02
 

A VR46 két szezon alatt két világbajnoki címet szerzett a versenyzőivel, és nincs okunk azt gondolni, hogy Tavullia ne szülne még több bajnokot a jövőben, még akkor is, ha őt már nem Valentino Rossinak fogják hívni…