A retro motorok világát éljük, de mi olyat kerestünk, amelyik a mindennapokban is használható. Az idő általában megszépíti az emlékeket, de ha csak tologatod az út mellett a motorod, az keserű szájízt hagy maga után.
Szöveg: Hajósi Norbert Képek: Mayer Zsuzsanna, SBK

SBK 5967
 

Amikor először találkoztam az MT-09-essel, már akkor sem értettem a koncepciót. Ugyan a háromhengeres blokk előnyei fantasztikusak, 850 cm³-ből hihetetlen teljesítményt hoztak ki a japán mérnökök, de nem foghattam fel, miért kell ennyire erősnek és durvának lenni egy motornak. Persze aztán megvilágosodtam: egy portugáliai motorozás után rájöttem, hogy a budapesti, tankcsapdákkal teleszórt utakkal szemben a biliárdasztal simaságú portugál szerpentinen egész máshogy muzsikált a gépezet. Itt megmutatta az igazi énjét, így fantasztikus menetekben volt részünk. Ebben a helyzetben máris érthető volt, hogy miért megy ez a motor harmadikban 180-at, és hogy miért pörög úgy, mint ha soha nem akarna letiltani. És hogy mindez hogy jön ide? Nos, igazából az XSR900 egy álruhás MT-09, hiszen a két motor csak a dizájnjában különbözik egymástól. Szerencsére a 2016-os XSR is megkapta ugyanazt a frissítést, mint az új MT-09: kétállású kipörgésgátló került a motorba. Sajnos ezt a masinát nem tudtuk elvinni Portugáliába, így a magyar közutakon voltunk kénytelenek kipróbálni, így hát megint csak előjött a kérdés: vajon kell-e az utcára egy ilyen teljesítményű motor, vagy teljesen fölösleges? 

SBK 5775
 

Több bőrt a rókáról

Először érkezett az MT-09, majd a Tracer, végül pedig az XSR. Az MT-09 alapjaira építkezett a Tracer is, amely hosszú lábú, azaz hosszú rugóutas, túrázós gép, az XSR pedig – engedve a retro idők szavának – tényleg klasszikus motorkerékpár. Menet közben, ha megálltunk egy pihenőben, többen is odajöttek és áradoztak, hogy milyen szép régi motor, milyen szépek a formái, aztán amikor közöltem, hogy ez bizony egy vadonatúj modell, mindenki leesett állal bámult. Az embereket egyébként is vonzza ez a fajta stílus, amit tökéletes kiegészít a Yamaha fennállásának 60. évfordulójára készült sárga-fekete fényezés. Ez eddig csak az amerikai modelleken volt látható, például az R1-et is lehetett rendelni ebben a színösszeállításban.

A Yamaha kínálatában van olyan motor is, amit kifejezetten motorépítőknek szánt a cég, ez pedig az SR400, de szerintem ezt felejtsétek el, és vigyétek az XSR-t – akár ezt a kilencszázast, akár a kistestvérét, a 700-ast. Ezeken a motorokon már alapból rajta van mindaz, aminek egy café raceren kötelező ott lenni. Ráadásul a Yamaha számtalan olyan extrát is kínál, amivel még jobban fel tudod tuningolni a motorod – ilyen például az ülés mellé húzott Akrapovič kipufogórendszer, amelynek nemcsak a hangja jó, de gyönyörűen is néz ki. A Yamaha figyelt az alkatrészek minőségére is – ahogy azt a cégtől már megszokhattuk –, így különösen szépek lettek a kiegészítők, mint például az ülés, mely nem csak kényelmes és jó formájú, anyagának kiválasztása is nagyon jól sikerült. A tömzsi tank pedig nem csupán a hatótávolság növelésében játszik szerepet, formailag is tökéletesen illik a motorhoz. A feketére fényezett kerek első lámpát olyan konzolok tartják, amilyenekhez eddig csak komoly tuningcégek kínálatából juthattunk hozzá. A hátsó lámpa is különleges, formája tökéletesen harmonizál a teljesen digitális kilométerórával, amely informatív ugyan, de a fordulatszámot maximum találgatni tudjuk, hiszen nehezen leolvasható. A váz, a futómű és a blokk mind-mind az MT-09-ből származik, éppúgy, mint a fékek és a futómű, ezek vonatkozásában sincs túl sok különbség a két motor között, persze, mivel más a tank és a kormány, valamint az ülésmagasság picit alacsonyabb, ezért úgy érzed, mintha egy másik motoron ülnél, de a számok nem ezt mutatják. 

SBK 5823
 

Elég erős?

Szerencsére van üzemmódkapcsoló motoron, így Standard, A és B módban tudod használni. A Standard hozza 115 LE-t, csak egy kicsit finomabban adja le a teljesítményt. B módban sportosabbak a motor reakciói, direktebb a gázmarkolat reakciója, míg A módban kicsit tompább az előadás, ezt elsősorban csúszós-nedves útra ajánlja a gyár. Én leginkább ebben a módban használtam a gépet, ugyanis szerintem még a Standard is túlságosan durva. Érdekes lenne megtudni, hogy power commanderrel vagy bármilyen más elektronikai eszközzel felül lehetne-e írni az ECU reagálását, hiszen a Standard és a B üzemmód még a tapasztalt motorosokat is könnyen megijeszti.

Érdemes pár szót ejteni a kipörgésgátlóról is, hiszen nem ez az első Yamaha, amin megtalálható, az előző R1-en is volt. Itt is három választási lehetőséged van: az egyes, a kettes, valamit a teljesen kikapcsolt mód. Praktikus kiegészítő, mert jól érezhető a különbség az egyes és kettes beállítás között. Amikor működik a kipörgésgátló, minden esetben nagyon durván szól bele a kigyorsításba. Biztos sok motoros seggét megmenti, ezzel a blokkal mindenképpen hagyjuk ON állásban a kipörgésgátlót. 

2016 YAM XS850 EU LRYS1 60 STU 001 03
 

Ismét a formák

A kidolgozáshoz az is hozzátartozik, hogy azok a csavarok, amelyek látszanak, nagyon szépek. Különösen igényes a csavarfejek kidolgozása, valamint az ülésbe nyomott XSR felirat és a tank tetején féloldalasan elhelyezett betöltőnyílás. Emellett jól sikerült a kipörgésgátló érzékelőinek elhelyezése és a kábelek elvezetése is. Ez nem minden konkurens gépéről mondható el.

Igazán őszinte a motor, hiszen minden, ami fémnek látszik rajta, az valóban fém, ellentétben nagyon sok más modellel, melyen krómozzák és fényezik a műanyagokat, hogy fémnek látszó tárgy legyen belőlük. Mivel a nagy teljesítményű háromhengeres blokk erősen kívánja a hűtést, érdekes megoldást találtak a hűtő elhelyezésére. Miután lehetetlen volt bárhova is eldugni, a mérnökök azt gondolták: ha nem tudjuk elrejteni, hangsúlyozzuk ki! Ezért a fekete hűtőre ezüstbetétet tettek, ami elég szerencsétlen megoldás, mert rögtön odavonzza a tekintetet. Az ezüst helyett valamilyen fekete műanyag alkatrészt is felszerelhettek volna, ami nem hangsúlyozza ki a hűtő méreteit.

SBK 5751
 

Mi a számtan?

Mindössze 350 000 forinttal kerül többe, mint MT-09, de ha a sárga-fekete fényezést is szeretnéd, akkor még plusz százezret rá kell dobnod. Egyébként nem csúnya a többi színben sem, de szerintem is ez a sárga-fekete mutat a legjobban. Vajon érdemes az MT-09 helyett egy ilyen retrónak látszó tárgyat birtokolni? Bár nem sok az a 350 000 forint, amennyit pluszban elkérnek az XSR-ért, én mégis maradnék az MT09-nél. Azt is át lehet építeni, ahhoz is van rengeteg tuningcucc, és ő legalább nem akar másnak látszani, mint ami. 

Érdekes, hogy a konkurenciánál a retro általában egyet jelent a nehézzel és technikailag elavulttal. A Kawasaki W800-at nem lehet egy napon sem említeni az XSR-rel, a Honda CB1000 pedig teljesen más kategória. Nagy kedvencünk, a BMW R nineT pedig jóval drágább, mint ez a motor, igaz, stílusban többet nyújt. Igazából egy Ducati Scrambler lehetne az XSR igazi ellenfele, hiszen a 3 260 000 forint igen kedvező ár ezért a stílusos 800 cm3-es motorért, ráadásul most akcióban mindössze 2,7 millió. 

Eddig felsoroltakon kívül az XSR a futóművét is az MT-09-től örökölte, ami akár lehetne jó is, de ezen a motoron nagyon kevés súly van az első keréken, így elég bizonytalan és igencsak kevés visszajelzést nyújt. Lehet, hogy ezt egy picit puhább futóművel vagy más olaj és rugó használatával finomítani lehetne, de ebben a formában sajnos nem tökéletes. Természetesen az első és hátsó futómű is teljesen állítható, mi azonban nem csavargattunk el semmit, hiszen ha valaki megvásárolja motort, ugyanígy fog ráülni. Jó lenne még egyszer visszakapni, hogy megpróbáljuk futóművet addig csavargatni, hogy igazán tetszen nekünk is.

SBK 6028
 

Végítélet

A Yamaha nagyon ügyesen építi a modellpalettáját, és bár szinte azonos alapokra építkezik – így minimális a befektetés –, teljesen különböző motorokat állít kerékre. Hatalmas bátorság kellett a háromhengeres blokk bevezetéséhez, de úgy tűnik, az idő igazolta az elképzelés helyességét. Az XSR900 is jó koncepció, ha elfogadod az ideges blokkot. Ellenben ha neked sok a három henger, a Yamaha kínál egy kisebb, 700-as, kéthengeres blokkal szerelt XSR-t is.